Media har fått pippi
När det i lördags flöt en and sakta ner för Eskilstunaån, utan att röra en fjäder, svarade 50% på Aftonbladets enkätundersökning att ”de var rädda för Fågelinfluensan”. Idag ringde en pappa in till RingP1 och berättade att hans 14-åriga son inte kan sova om nätterna och pratar om att ”han inte vill dö nu”. Han läser bara löpsedlarna, suckade pappan.
Att FOX news har haft inverkan på det amerikanska folkets psyke är för många en sanning som inte är svår att ta till sig. Ständiga varningar om faror som finns runt oss hela tiden kan få även den mest sansade människan att tappa fotfästet. Personer med högre utbildning tenderar dock att kanske se lite mer kritiskt på informationen som strömmar mot en, men i längden är det frågan om man kan hålla huvudet kallt.
Rädda människor söker information. Man klistras framför TV:n och hamstrar kvällstidningar för att inte missa det som kan rädda livet på en. Det finns många som tjänar på vår rädsla. Producenterna av TamiFlu gör ett strålande år, även om kanske försäljningen av fågelfrö och talgbollar kommer att gå ner. Nivea tjänar på vår rädsla för hudcanser genom att sälja Sunscreen, Nokkia tjänar på rädslan för halkan genom att sälja (förbannat dyra) vinterdäck, Atkins, VV m.m. tjänar på vår rädsla att gå upp i vikt. Och media tjänar på alla faror, larm och varningar genom ökad lösnummerförsäljning.
Jag tror inte att de kommer att ta sitt ansvar och skärpa sig. Det är vi som konsumeter som istället får visa dom att man inte kan tjäna pengar på att trycka skit.
Våga inte bli rädd.
1 kommentarer:
Blogga lite nurå, du har ju hjärnan full av smarta grejer!
11:48
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida