En plats för eldigt politiskta inlägg som varvas med betraktelser, upplevelser och tankar om landsbygden.

torsdag, september 01, 2005

Skolan förstör ungdomen!

skrev denna till gårdagens VT där en kristdemokrat kastade paj på socialdemokratin, och hävdade att "allians för sverige" kände till den enda och rätta vägen till lösningen på problemet...
men va fan.. bättre att publicera den här.. Även om dagens Ungdomsarbestlöshetsspecial får det att börja brinna i fingrarna på mig igen..


"Håller med i mycket av det som Chatrine Pålsson skriver i sitt inlägg i gårdagens VT. Jag har själv varit i Danmark och besökt en ”Produktionsskola”, vilket är den Danska motsvarigheten till vårt svenska IV-program. Skillnaden är skrämmande. De danska eleverna får bygga sina nya lokaler, laga maten till de andra eleverna, ta fram prototyper på lokala uppfinnares produkter, tillverka egna produkter inom smide, syslöjd, grönsaksodling och snickeri för försäljning. "Learning by doing” på bästa sätt. Under tiden sitter våra svenska elever på någon påtvingad praktik, på ett ställe där de egentligen helst inte vill vara, eller på lektioner med andra elever som är minst lika ointresserade av skolarbete som de själva.

Problemet är att de eleverna redan har sågat sin egna framtid. De är övertygade om att de aldrig kommer FÅ något jobb. För det har dom lärt sig under 9 år i grundskola. Om man inte sköter sig, gör sina läxor, skriver bra på proven, skaffar sin en bra utbildning så FÅR man inget jobb. Och varför ska man då anstränga sig, när man redan vägen mot den eviga arbetslösheten redan är framstakad och oundviklig?

Sverige är på väg åt fel håll och skolan har en stor skuld i problemet. Två av landets främsta entreprenörer har också funderat på hur man stimulerar företagandet i landet. Salvatore Grimaldi, ordförande Företagarna skrev den 2005-08-26 i Aftonbladet att det är Entreprenörerna och inte ingenjörerna som kommer ge Sverige de efterlängtade jobben. Det är människorna som har möjlighet att tänka nytt och annorlunda och som är villiga att satsa sin tid och kraft på att gå från ide till färdig produkt som kommer att skapa möjligheter för personer på landsbygden, småkommunerna och storstäderna.
Putte Svensson, grundare av Hultsfredsfestivalen, VD för RockCity AB i Hultsfred och utsedd till Entreprenör of the Year 2004 av Ernst and Young hävdar att det inte är ”plugghästarna” eller ”studiegenierna” som blir de bästa entreprenörerna, utan att det är just de kreativa hjärnorna som sitter längst bak i klassrummet, med keps och fötterna på borden, som är villiga att gå mot strömmen och testa det dom tror på. Vi andra lyssnar snällt på kören som ständigt maler ”det kan du inte leva på”.

Varför lär vi inte våra unga att bli entreprenörer? Varför lär vi våra unga att det finns ett ”rätt” och ett ”fel”, och om du väljer det senare så kommer du inte FÅ ett jobb. Varför utmanar vi inte de ungas kraft och kunskap och sporrar dom att utveckla och genomföra sina idéer, istället för att försöka stöpa dom i den ”ultimata-anställd”-formen

Förslaget med slopade arbetsgivaravgifter och ingen skatt på hushållsnära tjänster är säkert en lösning som räcker långt om målet är att skapa plats för anställda. Men om vi vill ha en hållbar ekonomisk utveckling, ett starkt företagande och levande landsbygd så bör vi börja med att inte ta död på framtidens entreprenörer redan i skolåldern.

3 kommentarer:

Blogger kick ass sa...

väl rutet!

du skriver bra lotti (hoppas du vet det)
jag ser ingen anledning till att du inte sänder in den här blogposten som ett debatt-inlägg i VT också..

så som vi säger, GÖRT!

11:30

 
Blogger Check Yourselfish sa...

Instämmer med syrran, det är grymt bra skrivet! Dock tror jag att problemet sträcker sig långt längre än bara gymnasiet.

Jag tänker rätt mycket på hur det var på Chalmers, en skola som identifierar sig mycket med innovatörer som fyr-Dahlén och entreprenörer som han trelleborgsfarbrorn Andersson (båda gamla chalmerister).

Inte en minut av de evighetslånga förläsningstimmarna jag genomlidit på CTH handlade om idéförädling, kreativitet, entreprenörsskap eller vikten av att våga tro på sig själv.

Allt var som en löpandebandfabrik för hur en lydig civilingenjör skulle se ut, låta och tänka.

Det här måste ändras!

11:38

 
Blogger Låtti sa...

joo.. jag håller med att problemet startar långt tidigare.. det var det jag menade med att vi går 9år i skolan och lär oss att bli anstälda. men det är först på gymnasiet som människor tydligt sållas bort och det märks vilka som kommer att klara av att "FÅ" ett arbete..
Dagis är nog rätt ställe att börja på..

12:36

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida