En plats för eldigt politiskta inlägg som varvas med betraktelser, upplevelser och tankar om landsbygden.

tisdag, september 20, 2005

Sådant rävspel

a.k.a.

Tilltala mig vid titel, jag är ju finansminsiter.


Hemma på lunchen slog jag på den finaste formen av underhållning som kan skådas på tv. Det är inte säsong tio av ”expedition ö-pakt”, eller säsong åtta av ”titta dom låter”.

Detta går på kanal 24, på en tid då endast sjukpensionärer och arbetslösa kan titta (och enligt Reinfeldt så innebär det ju ingen liten potential).

Under rubriken ”Budgetdiskussioner i finansutskottet” döljer sig en aningen segdragen, men minst lika föraktfylld ordväxling som vi kan finna i ”Snälla lås in mig i en kamerafylld bunker” men mycket mer diskret är ”anknäbben”.

Det bästa är just att påhoppen är så fina, men ändå direkta, och jag, med min aningen konstiga läggning i denna fråga, fnissar av förtjusning i tv-soffan.

Dagens höjdpunkt var när Centerpartisten, under ett långt utlägg till Per Nuder, stakade sig på Nuuud.. tittade med en lyssnande blick åt Nuders hörn, och ändrade till ”Finansministern”, och fortsatte med den titelbaserade tilltalsformen i resten av utlägget.

Politik är en dokusåpa för oss civiliserade. Utan sex, snusk och sprit, men med nästan dagliga löpsedlar om fyllekörning, skattesmitning och godisaffärer. En möjlighet för oss välutbildade och maktgalna att kasta paj på varandra..

Då jag är båda (iaf. enl. mig) och uppenbart redan beslutat mig för att söka till dokusåpan så kvarstår bara det svåraste. Välja parti. Då (M) är läskiga med sin övermedelklasspolitik, (V) varken släppt in kvinnorna eller släppt ut Stalin. (FP) är för .....liberala, (S) lite för korrumperade, (KD) alldeles för tråktransparenta och gudstroende. (MP) för skogsmulleaktiga och verklighetsfrämmande, och (C) går i Reinfeldts koppel. Vem ska man tro på? Och till detta tillkommer att man i valtider ännu mindre än vanligt ska tro på något som de säger. Och ideologierna har sedan länge spelat ut sinn roll.

Kanske får jag göra som vänsterpartisten, som i fredags berättade om sin partisituvation: ”jag är med i ett enmansparti, men det händer ändå att vi inte kommer överens”

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida